Observation i aktivitet

Genom att observera en person med misstänkt kognitiv svikt utifrån ett strukturerat tillvägagångssätt kan du identifiera personens styrkor, svårigheter och behov av stöd i vardagen. 

Observationen bör fokusera på kognitiva svårigheter som exekutiva funktioner, minne, uppmärksamhet, perceptuella funktioner, språkliga funktioner och social kognition.

Här kan ADL-taxonomin och Checklista vid kognitiva svårigheter vara till hjälp. Båda går att ladda ner från Sveriges Arbetsterapeuters hemsida.

ADL-taxonomin » (öppnas i nytt fönster)

Checklista vid kognitiva svårigheter » (öppnas i nytt fönster)
 

1. Förberedelser inför observation 

Syfte 
Att bedöma hur kognitiv svikt påverkar personens vardagliga aktiviteter och självständighet. 

Val av aktivitet
Välj en relevant och meningsfull aktivitet som är anpassad efter personens intressen och dagliga rutiner.  

Miljö
Genomför om det är möjligt observationen i en miljö som är bekant för personen – till exempel i hemmet, på dagverksamhet eller vårdboende – för att få en realistisk bild av funktionsförmågan. 

Kommunicera personcentrerat
Förklara syftet på ett trygghetsskapande sätt. Anpassa instruktionerna som du ger till personens förmåga att förstå och bearbeta information. 

Syfte 
Att bedöma hur kognitiv svikt påverkar personens vardagliga aktiviteter och självständighet. 

Val av aktivitet
Välj en relevant och meningsfull aktivitet som är anpassad efter personens intressen och dagliga rutiner.  

Miljö
Genomför om det är möjligt observationen i en miljö som är bekant för personen – till exempel i hemmet, på dagverksamhet eller vårdboende – för att få en realistisk bild av funktionsförmågan. 

Kommunicera personcentrerat
Förklara syftet på ett trygghetsskapande sätt. Anpassa instruktionerna som du ger till personens förmåga att förstå och bearbeta information. 

Publicerad: 2025-03-12, Uppdaterad: 2025-03-13

2. Genomförande av observation 

Under observationen är det viktigt att notera hur personen: 

• Initierar och planerar aktiviteten 

• Bibehåller uppmärksamheten och hanterar avbrott 

• Följer sekvensering och logik i uppgiften 

• Klarar problemlösning och självständiga beslut 

• Tolkar instruktioner (verbala och visuella) 

• Reagerar på eventuella fel och oväntade händelser 

• Kommunicerar och interagerar socialt under aktiviteten 

Under observationen är det viktigt att notera hur personen: 

• Initierar och planerar aktiviteten 

• Bibehåller uppmärksamheten och hanterar avbrott 

• Följer sekvensering och logik i uppgiften 

• Klarar problemlösning och självständiga beslut 

• Tolkar instruktioner (verbala och visuella) 

• Reagerar på eventuella fel och oväntade händelser 

• Kommunicerar och interagerar socialt under aktiviteten 

Publicerad: 2025-03-13, Uppdaterad: 2025-03-13

3. Bedömningsområden 

Bedömningsområden och frågor att reflektera över.

 

Initiering
Startar personen aktiviteten självständigt?
Behöver personen påminnas flera gånger? 

Planering 
Kan personen hålla ordning på aktivitetens olika moment och göra dem i rätt följd?
Behöver personen stöd för att strukturera uppgiften? 

Uppmärksamhet och koncentration 
Blir personen lätt distraherad?
Behöver personen flera upprepningar av instruktioner? 

Problemlösning och flexibilitet 
Kan personen anpassa sig om något går fel, till exempel om en ingrediens fattas vid matlagning? 

Minne 
Kommer personen ihåg vad uppgiften handlar om och vad som ska göras härnäst? 

Impulskontroll och uthållighet 
Utför personen en aktivitet för snabbt eller impulsivt, eller avbryter den innan den är färdig? 

Emotionella reaktioner 
Visar personen tecken på frustration, oro eller förvirring?
Hur hanterar personen det i så fall? 

Bedömningsområden och frågor att reflektera över.

 

Initiering
Startar personen aktiviteten självständigt?
Behöver personen påminnas flera gånger? 

Planering 
Kan personen hålla ordning på aktivitetens olika moment och göra dem i rätt följd?
Behöver personen stöd för att strukturera uppgiften? 

Uppmärksamhet och koncentration 
Blir personen lätt distraherad?
Behöver personen flera upprepningar av instruktioner? 

Problemlösning och flexibilitet 
Kan personen anpassa sig om något går fel, till exempel om en ingrediens fattas vid matlagning? 

Minne 
Kommer personen ihåg vad uppgiften handlar om och vad som ska göras härnäst? 

Impulskontroll och uthållighet 
Utför personen en aktivitet för snabbt eller impulsivt, eller avbryter den innan den är färdig? 

Emotionella reaktioner 
Visar personen tecken på frustration, oro eller förvirring?
Hur hanterar personen det i så fall? 

Publicerad: 2025-03-13, Uppdaterad: 2025-03-13

4. Dokumentation och analys 

Efter observationen behöver du dokumentera fynden systematiskt, gärna utifrån ICF. (länk kommer inom kort)

Exempel på journalanteckning: 
”Patienten kunde inte självständigt initiera aktiviteten utan behövde muntlig och visuell guidning. Hade svårt att planera och utföra momenten i rätt ordning, särskilt vid flerledade uppgifter. Behövde upprepade påminnelser om nästa steg. Visade tecken på frustration vid oväntade förändringar och hade svårt att rätta till misstag utan stöd. Kunde dock fullfölja aktiviteten med verbal vägledning och positiv förstärkning.”

Efter observationen behöver du dokumentera fynden systematiskt, gärna utifrån ICF. (länk kommer inom kort)

Exempel på journalanteckning: 
”Patienten kunde inte självständigt initiera aktiviteten utan behövde muntlig och visuell guidning. Hade svårt att planera och utföra momenten i rätt ordning, särskilt vid flerledade uppgifter. Behövde upprepade påminnelser om nästa steg. Visade tecken på frustration vid oväntade förändringar och hade svårt att rätta till misstag utan stöd. Kunde dock fullfölja aktiviteten med verbal vägledning och positiv förstärkning.”

Publicerad: 2025-03-13, Uppdaterad: 2025-03-13

5. Åtgärder och rekommendationer 

Baserat på dina observationer kan du som arbetsterapeut föreslå: 

Miljöanpassningar
Exempelvis tydligare märkning av föremål, minimering av distraktioner. 

Hjälpmedel och strategier
Till exempel visuella stöd, larm, digitala påminnelsesystem. 

Anhörigstöd
Det kan handla om vägledning för familj och personal i hur de bäst kan stötta personens självständighet. 

Träning av strategier
Exempelvis repetitiva övningar för att stärka rutiner och aktivitetssekvenser. 

Baserat på dina observationer kan du som arbetsterapeut föreslå: 

Miljöanpassningar
Exempelvis tydligare märkning av föremål, minimering av distraktioner. 

Hjälpmedel och strategier
Till exempel visuella stöd, larm, digitala påminnelsesystem. 

Anhörigstöd
Det kan handla om vägledning för familj och personal i hur de bäst kan stötta personens självständighet. 

Träning av strategier
Exempelvis repetitiva övningar för att stärka rutiner och aktivitetssekvenser. 

Publicerad: 2025-03-13, Uppdaterad: 2025-03-13