När man utreder kognitiva symptom är det viktigt att ta reda på hur patientens vardagsliv och aktivitetsförmåga påverkas.
Syftet med instrumentet CID (Cognitive Impairment in Daily Life – Kognition i dagliga livet) är att genom ett strukturerat samtal fånga upp vilka svårigheter en person har vid vardagliga aktiviteter, och försöka ringa in de bakomliggande kognitiva orsakerna.
Här går vi igenom sådant som är bra att tänka på före, under och efter samtalet/intervjun.
Längst ner på sidan finns en länk till mer information, samt till själva testformuläret och användarmanualen.
Förberedelser
Gör intervjun på en plats som är bekväm och trygg för personen du ska tala med. En lugn, ostörd plats utan distraktioner är viktig.
Om personen vill att en anhörig sitter med får du förklara att du främst vill höra personens egna åsikter om sin situation, men att den anhöriga kan vara med som ett stöd.
Om en anhörig tenderar att ta över samtalet eller om personen tystnar, ta en paus och fortsätt sedan intervjun ensam med personen.
Tala sedan med den anhöriga vid ett senare tillfälle. Anhöriga kan ha värdefulla insikter, särskilt om personen själv har nedsatt insikt. Ett bra alternativ är att vara två vid besöket.
Berätta också varför ni gör intervjun och vad den ska bidra till. Försäkra dig om att personen och eventuella anhöriga förstår syftet och ger sitt samtycke.
Ha en flexibel tidsram (cirka 30–60 minuter, beroende på personens ork och koncentrationsförmåga). Ta pauser vid behov.
Genomförande
Här är några saker som det är bra att tänka på under själva intervjun:
• Använd öppna frågor för att få personen att beskriva sina upplevelser.
Exempel: Har du märkt några förändringar i hur du klarar av vardagsaktiviteter?
Kan du ge exempel på situationer där du upplever svårigheter?
• Ställ följdfrågor för att fördjupa svaren.
• Fokusera på funktion och förändringar. Fråga om tidigare och nuvarande förmåga genom hela intervjun. Du kan till exempel be personen jämföra sin förmåga nu med hur den var tidigare i livet.
• Har personen svårt att uttrycka sig kan konkreta exempel vara till hjälp. Du kan även använda ja/nej-frågor som stöd.
• Om personens insikt är nedsatt kan det vara extra värdefullt att även intervjua en anhörig.
Efter intervjun
Summera och bekräfta det som har framkommit under intervjun, gärna i dialog med personen.
Det är också bra att diskutera vad som händer härnäst, till exempel om fler bedömningar och observationer behövs.
Dokumentera systematiskt enligt CID:s stödord och strukturen i ICF.
Mer information om CiD, inklusive testformulär och användarmanual » (öppnas i nytt fönster)