Demens ABC

bild på verktygslådaVerktygslåda

Här hittar du länkar till sidor och dokument som kan vara användbara i ditt arbete och som kompletterar utbildningen Demens ABC.

Fakta om olika demenssjukdomar

Faktablad på olika språk

Tandvård och munhälsa

Mat och måltider

Standardiserat vårdförlopp

Samordnad individuell plan (SIP)

Palliativ vård

Riktlinjer och kvalitetsregister

Socialstyrelsens nationella riktlinjer (nytt fönster)

BPSD-registret (nytt fönster)

Svenska Demensregistret, SveDem (nytt fönster)

Svenska palliativaregistret (nytt fönster)

Senior alert (nytt fönster)

Ladda ned

• Lista på olika symptom som kan förekomma vid demens (pdf, 3 sid)

Läkemedlesverkets rekommendationer för behandling av BPSD (pdf, 10 sid)

• Kognitiva hjälpmedel (pdf, 2 sid)

Reflektionsfrågor till Demens ABC (nya versionen)

Kapitel 1: Fakta om demens

Hur kan du i ditt möte med personen ha nytta av att känna till hennes diagnos?

Kapitel 2: Personcentrerad omvårdnad

  • Kan du komma på konkreta tillfällen när du har arbetat utifrån ett personcentrerat förhållningssätt?
  • Hur tycker du i så fall att det har fungerat?

Kapitel 3: Arbeta tillsammans

  • Arbetar ni i multiprofessionella team på din arbetsplats?
    • Om det stämmer, vilka är fördelarna? Skulle arbetet kunna bli ännu bättre?
    • Om det inte stämmer, vilka är hindren och hur skulle man kunna komma förbi dem?

På vilket sätt tror du att utbildning kan leda till bättre demensvård?

Kapitel 4: Att skapa en trygg miljö

  • Vad tycker du är viktigt för att en miljö ska kännas trygg och trivsam?
  • Hur kan du genom ditt bemötande bidra till en mer trygg känsla för personenen du arbetar för?
  • Hur kan ett personcentrerat förhållningssätt påverka boendemiljön? 

Kapitel 5: Aktiviteter

  • Hur brukar du föreslå och locka till aktiviteter?
  • Hur gör ni på er arbetsplats för att erbjuda personer med demenssjukdom vardagliga aktiviteter?
    • Skulle ni kunna bli bättre på det? I så fall hur?
    • Vilka hinder finns? Går det att komma förbi dem?
  • Går det att anpassa aktiviteter när en persons förmågor försämras? Hur då?
  • Vad betyder det för dig att få göra saker som du tycker om och är intresserad av?
  • Hur skulle det påverka dig om du inte kunde fortsätta med dina intressen av någon anledning?

Kapitel 6: Mat och måltider

  • Vad betyder måltider för dig?
  • Vad tycker du avgör om en måltid är trivsam?
  • Hur gör ni på din arbetsplats för att ta reda på varför en person inte äter?
  • Vad är en bra måltidsmiljö enligt dig?
  • Hur gör du för att skapa en bra måltidssituation och lust till att äta?
  • Vad kan du göra så att personen får i sig tillräckligt med näring?

Kapitel 7: Trygg vård och omsorg

  • Hur tolkar du begreppet vanvård?
  • Tror du att teamarbete kan bidra till en tryggare vård för en person med demenssjukdom? I så fall hur?
  • Hur ser du på risken att man inte vågar anmäla brister i vården?
  • Vad krävs för att skapa ett klimat där alla vågar ta upp brister? 

Kapitel 8: Att förstå och bemöta beteendeförändringar

  • Vilket stöd behöver du som vårdare för att kunna bemöta personer som har beteendemässiga eller psykiska symptom?
  • Vilken nytta kan du ha av en personcentrerad omvårdnad när det gäller?
  • Vad tror du kan stressa en person som har en demenssjukdom?

Kapitel 9: Om hjälpmedel

  • Ser du några nackdelar med att använda t.ex. GPS för att övervaka en person som riskerar att gå vilse? I så fall varför?
  • Vilka hjälpmedel kan försämra respektive förbättra livskvaliteten för en person med demenssjukdom? Vilka och i så fall hur?
  • Hur gör ni på din arbetsplats för att introducera nya hjälpmedel för en person? Går det att göra på andra sätt?

Kapitel 10: Stöd till anhöriga

  • Hur gör du för att skapa en god relation till de anhöriga?
  • Hur kan du stötta anhöriga i deras sorg och oro?
  • Hur kan du göra de anhöriga mer delaktiga i vården av den som är demenssjuk?
  • Hur kan de anhörigas kunskap om personen bidra till en bättre vård och omsorg?

Reflektionsfrågor till Demens ABC (äldre versionen)

Publicerad: 2013-10-17, Uppdaterad: 2021-03-01