Maud Holmberg arbetar på Hörselskadades Riksförbund (HRF). Hon bjöd på en lång rad smarta tips och tricks under webbinariet Hörselsmart omsorg, som HRF och Svenskt Demenscentrum arrangerade i mitten av oktober. Tipsen riktar sig till alla som jobbar inom omsorgen, men de är i högsta grad användbara också för alla andra.
Här är Maud Holmbergs råd för att få till bra samtal med en person som har en hörselnedsättning:
• Undvik bakgrundsljud – skruva ner, stäng av och stäng igen runt er.
• Sitt ansikte mot ansikte, och se till att ditt ansikte är belyst.
• Ta ögonkontakt innan du börjar prata.
• Dölj inte din mun när du pratar.
• Var nära den du pratar med, då fungerar eventuella hörapparater bäst.
• Tala lugnt och tydligt, men skrik inte.
• Artikulera ordentligt när du talar, men överdriv inte.
• Se till att inte prata flera personer samtidigt.
• Ha tålamod, stressa inte.
• Använd kroppsspråk.
• Byt inte samtalsämne utan förvarning.
• Om samtalet kör fast, prova att använda andra ord för det du vill säga.
• Text kan underlätta kommunikationen. Du kan skriva med penna och papper, eller på mobil eller surfplatta, om personen har svårt att uppfatta vad du säger.
• Ett annat sätt att ta hjälp av text är att använda den diktafon som finns inbyggd i många smarta mobiler, till exempel i både Iphone- och Androidtelefoner. Det finns olika appar som gör om tal till text (se faktaruta).
• Namn och nya ord är ofta extra svåra att uppfatta, så skriv ner dem.
• Om du måste ha munskydd behöver du anpassa kommunikationen, till exempel genom att komplettera med text.
Bra kontrollfrågor
Maud Holmberg, som själv lever med en hörselnedsättning, tipsade även om två kontrollfrågor man alltid kan ställa:
– Hör du mig? Ser du mig? De frågorna svarar vi gärna på.
Sedan finns det också en sak som man aldrig bör säga: ”Äsch, det var inget!”
Text: Karin Nyman Foto: Peter Knutson