Screening med MoCA

Varför ska arbetsterapeuter göra detta? 

Arbetsterapeuter kan utföra kognitiv screening med Montreal Cognitive Assessment (MoCA) eftersom de har specifik kunskap om sambandet mellan kognition och aktivitet. Arbetsterapeuten fokuserar på att förstå hur kognitiva funktioner som minne, uppmärksamhet, exekutiva och visuospatiala förmågor påverkar en persons förmåga att utföra vardagsaktiviteter.

Arbetsterapeuter har också erfarenhet av att kommunicera med och skapa trygghet för personer med kognitiv svikt, vilket bidrar till en mer effektiv och personcentrerad bedömning. 

Genom att använda MoCA kan arbetsterapeuten identifiera kognitiva svårigheter som kan ha en direkt inverkan på aktivitetsförmågan. Resultaten av screeningen kan sedan ge vägledning inför en mer riktad aktivitetsbedömning. De hjälper dig som arbetsterapeut att välja och anpassa en aktivitet för observation på ett sätt som minimerar risken att personen känner sig kränkt, förolämpad eller dålig för att aktiviteten är för svår, för lätt eller inte tillräckligt intressant, viktig eller relevant för personen.

Resultaten gör det också möjligt att hitta anpassningar och strategier som är till stöd för personen i vardagen.  

Tänk på att en bedömning med ett kognitivt screeningtest också är en aktivitet! 

 

Så här kan en bedömning med MoCA gå till 

Testning med MoCA följer en bestämd, strukturerad process för att säkerställa att bedömningen görs på ett standardiserat och professionellt sätt.

Tillgången till MoCA är begränsad och informationen på Mocacognition.com finns än så länge inte på svenska, men med hjälp av filmen och steg-för-steg-beskrivningen nedan kan du få en god bild av hur screeningen ska genomföras.  

Här kan du se en instruktionsfilm för testledare » (öppnas i nytt fönster)

 

Steg-för-steg-beskrivning
 

1. Förberedelser 

Syfte
Syftet med kognitiv screening är att få en objektiv bild av personens kognitiva funktioner för att kunna sedan kunna bedöma rätt saker för att hjälpa till att diagnosen ska bli så rättvisande som möjligt för att sedan ge rätt stöd i rätt tid. 

Skapa trygghet
Inled med att bygga förtroende och förklara att testet inte handlar om att “klara eller misslyckas” utan om att förstå styrkor och eventuella svårigheter. 

Material
Förbered testformulär, penna och en lugn, ostörd miljö. 

Informerat samtycke
Förklara syftet med testet och få personens medgivande att genomföra det. 

Anpassning
Om personen har nedsatt syn, hörsel eller språkförmåga, gör nödvändiga anpassningar (om möjligt inom MoCA:s standardiserade ram). 

Syfte
Syftet med kognitiv screening är att få en objektiv bild av personens kognitiva funktioner för att kunna sedan kunna bedöma rätt saker för att hjälpa till att diagnosen ska bli så rättvisande som möjligt för att sedan ge rätt stöd i rätt tid. 

Skapa trygghet
Inled med att bygga förtroende och förklara att testet inte handlar om att “klara eller misslyckas” utan om att förstå styrkor och eventuella svårigheter. 

Material
Förbered testformulär, penna och en lugn, ostörd miljö. 

Informerat samtycke
Förklara syftet med testet och få personens medgivande att genomföra det. 

Anpassning
Om personen har nedsatt syn, hörsel eller språkförmåga, gör nödvändiga anpassningar (om möjligt inom MoCA:s standardiserade ram). 

Publicerad: 2025-03-18, Uppdaterad: 2025-03-18

2. Utförande  

Följ protokollet
MoCA består av en rad delmoment som mäter olika kognitiva funktioner, såsom: 

Visuospatiala och exekutiva funktioner
Exempel: rita en klocka. 

Namngivning
Exempel: identifiera bilder av djur. 

Minne
Exempel: återge en lista med ord. 

Uppmärksamhet
Exempel: siffer- och bokstavsserier. 

Språk
Exempel: upprepa meningar. 

Abstrakt tänkande
Exempel: förklara likheter mellan två begrepp. 

Orientering
Exempel: kunna säga dagens datum och var man är. 

 

Läs upp instruktionerna för varje ny uppgift tydligt, och försäkra dig om att personen har förstått uppgiften innan ni börjar med den. 

Följ protokollet
MoCA består av en rad delmoment som mäter olika kognitiva funktioner, såsom: 

Visuospatiala och exekutiva funktioner
Exempel: rita en klocka. 

Namngivning
Exempel: identifiera bilder av djur. 

Minne
Exempel: återge en lista med ord. 

Uppmärksamhet
Exempel: siffer- och bokstavsserier. 

Språk
Exempel: upprepa meningar. 

Abstrakt tänkande
Exempel: förklara likheter mellan två begrepp. 

Orientering
Exempel: kunna säga dagens datum och var man är. 

 

Läs upp instruktionerna för varje ny uppgift tydligt, och försäkra dig om att personen har förstått uppgiften innan ni börjar med den. 

Publicerad: 2025-03-18, Uppdaterad: 2025-03-18

3. Poängsättning 

Sätt poäng på varje delmoment enligt anvisningarna i manualen. 

Kom ihåg att justera slutresultatet om personen har låg utbildningsnivå. Det gör du genom att lägga till 1 poäng om personen har mindre än 12 års formell utbildning. 

Sätt poäng på varje delmoment enligt anvisningarna i manualen. 

Kom ihåg att justera slutresultatet om personen har låg utbildningsnivå. Det gör du genom att lägga till 1 poäng om personen har mindre än 12 års formell utbildning. 

Publicerad: 2025-03-18, Uppdaterad: 2025-03-18

4. Tolkning och dokumentation  

Analysera resultatet
Identifiera de områden där personen visar svårigheter. Reflektera också över hur personens kognitiva svårigheter kan påverka vardagsaktiviteter och planera nästa steg, till exempel en mer detaljerad aktivitetsbedömning.

I pdf:en här nedanför har vi samlat information om hur du kan tolka resultaten samt exempel på vad observationer du gör i samband med screeningen kan tyda på.

MoCA tolkningsstöd » (pdf, öppnas i nytt fönster) 

Dokumentera
Skriv ner resultatet och dina observationer på ett tydligt och professionellt sätt.
Här finns information om hur du kan dokumentera resultatet » (länken aktiveras inom kort) 

Analysera resultatet
Identifiera de områden där personen visar svårigheter. Reflektera också över hur personens kognitiva svårigheter kan påverka vardagsaktiviteter och planera nästa steg, till exempel en mer detaljerad aktivitetsbedömning.

I pdf:en här nedanför har vi samlat information om hur du kan tolka resultaten samt exempel på vad observationer du gör i samband med screeningen kan tyda på.

MoCA tolkningsstöd » (pdf, öppnas i nytt fönster) 

Dokumentera
Skriv ner resultatet och dina observationer på ett tydligt och professionellt sätt.
Här finns information om hur du kan dokumentera resultatet » (länken aktiveras inom kort) 

Publicerad: 2025-03-18, Uppdaterad: 2025-03-18

5. Återkoppling 

Diskutera resultatet med personen och, om det är lämpligt, anhöriga. Förklara resultaten på ett sätt som är lätt att förstå.

Om det är aktuellt, prata också om och att du skulle behöva observera personen i en aktivitet för att förstå hur de kognitiva funktionerna fungerar i vardagen, och sedan kunna planera eventuella stödinsatser, ge råd och stöd samt sätta in eventuella hjälpmedel. 

Diskutera resultatet med personen och, om det är lämpligt, anhöriga. Förklara resultaten på ett sätt som är lätt att förstå.

Om det är aktuellt, prata också om och att du skulle behöva observera personen i en aktivitet för att förstå hur de kognitiva funktionerna fungerar i vardagen, och sedan kunna planera eventuella stödinsatser, ge råd och stöd samt sätta in eventuella hjälpmedel. 

Publicerad: 2025-03-18, Uppdaterad: 2025-03-18

6. Vidare åtgärder 

Att genomföra MoCA som arbetsterapeut innebär dels att administrera testet, dels att tolka resultaten i relation till personens dagliga liv och aktivitetsmål. 

Om testresultatet visar tecken på kognitiv svikt, rekommendera vidare utredning hos läkare eller specialist. 

Använd informationen som screeningen ger för att utforma individuella strategier eller interventioner som stödjer personens självständighet i vardagen. 

Att genomföra MoCA som arbetsterapeut innebär dels att administrera testet, dels att tolka resultaten i relation till personens dagliga liv och aktivitetsmål. 

Om testresultatet visar tecken på kognitiv svikt, rekommendera vidare utredning hos läkare eller specialist. 

Använd informationen som screeningen ger för att utforma individuella strategier eller interventioner som stödjer personens självständighet i vardagen. 

Publicerad: 2025-03-18, Uppdaterad: 2025-03-18