Visa runt i bostaden

Genom att observera en person som visar runt i sin bostad kan du som arbetsterapeut få en bred bild av personens kognitiva funktioner och hur dessa påverkar vardagen.

Du kan även göra en strukturerad miljöbedömning som komplement.

Att låta en person visa runt i sin bostad är både praktiskt och informellt. Samtidigt är det en aktivitet som kan göra problem med flera olika kognitiva funktioner tydliga, och på så sätt ge viktig information vid en demensutredning.

 

Före aktiviteten 

Exempel på kognitiva funktioner som går att observera när en person visar dig runt i sin bostad:

Minne
Personen behöver komma ihåg var olika rum och objekt finns samt deras användning. Eventuella svårigheter med att hitta eller beskriva rum kan indikera problem med olika typer av minnesfunktioner såsom arbetsminne eller långtidsminne.

Orientering
Förmågan att navigera och förstå relationen mellan olika rum kan visa på rumslig och tidsmässig orientering.

Exekutiva funktioner
Hur personen organiserar visningen (t.ex. i en logisk ordning eller hoppande mellan rum). Om något är bortglömt eller oklart, hur hanterar personen det?

Uppmärksamhet
Förmågan att fokusera på uppgiften, hålla sig till ämnet och inte bli distraherad.

Språklig förmåga
Personens förmåga att verbalt beskriva olika områden och objekt i bostaden. Eventuella svårigheter att hitta rätt ord eller använda korrekta begrepp.

Visuospatial förmåga
Förmågan att navigera i rummen och placera kroppen i den fysiska miljön. Eventuella tecken på svårigheter att bedöma avstånd eller proportioner.

Praktiska färdigheter
Förmågan att visa och använda föremål i bostaden, t.ex. öppna dörrar eller visa hur en apparat fungerar.

Insikt och bedömning
Personens medvetenhet om och förståelse av sin bostadsmiljö. Om personen verkar omedveten om att det är rörigt, att finns säkerhetsrisker eller andra problem i miljön kan det ge insikt om bristande insikt eller riskbedömning.

Tänk på det här

• Se hur personen interagerar med sin miljö och om det finns svårigheter som gör att personen har svårt att vara självständig.

• Dokumentera specifika områden där personen visar sig ha sv

Exempel på kognitiva funktioner som går att observera när en person visar dig runt i sin bostad:

Minne
Personen behöver komma ihåg var olika rum och objekt finns samt deras användning. Eventuella svårigheter med att hitta eller beskriva rum kan indikera problem med olika typer av minnesfunktioner såsom arbetsminne eller långtidsminne.

Orientering
Förmågan att navigera och förstå relationen mellan olika rum kan visa på rumslig och tidsmässig orientering.

Exekutiva funktioner
Hur personen organiserar visningen (t.ex. i en logisk ordning eller hoppande mellan rum). Om något är bortglömt eller oklart, hur hanterar personen det?

Uppmärksamhet
Förmågan att fokusera på uppgiften, hålla sig till ämnet och inte bli distraherad.

Språklig förmåga
Personens förmåga att verbalt beskriva olika områden och objekt i bostaden. Eventuella svårigheter att hitta rätt ord eller använda korrekta begrepp.

Visuospatial förmåga
Förmågan att navigera i rummen och placera kroppen i den fysiska miljön. Eventuella tecken på svårigheter att bedöma avstånd eller proportioner.

Praktiska färdigheter
Förmågan att visa och använda föremål i bostaden, t.ex. öppna dörrar eller visa hur en apparat fungerar.

Insikt och bedömning
Personens medvetenhet om och förståelse av sin bostadsmiljö. Om personen verkar omedveten om att det är rörigt, att finns säkerhetsrisker eller andra problem i miljön kan det ge insikt om bristande insikt eller riskbedömning.

Tänk på det här

• Se hur personen interagerar med sin miljö och om det finns svårigheter som gör att personen har svårt att vara självständig.

• Dokumentera specifika områden där personen visar sig ha svårigheter, till exempel att minnas var föremål finns eller förstå hur man navigerar mellan rum.

• Bedöm om det finns säkerhetsproblem i bostaden, bristande belysning eller otrygga möbelarrangemang.

• Få en förståelse för vad som är viktigt för personen i deras bostad, vilket kan vara värdefullt för att planera för eventuella insatser.

Praktiska tips

Förbered personen
Förklara för personen att du vill få en bild av hens vardag och se hur hen bor. Fråga om det går bra och säkerställ att personen tycker att det är okej att visa dig runt.

Skapa trygghet
Förklara syftet med aktiviteten så att personen känner sig bekväm.

Anpassa vid behov
Om personen har svårigheter kan du ge stöd eller ställa ledande frågor för att inte skapa frustration.

Notera miljön
Uppmärksamma hur bostaden är organiserad, och om det speglar eventuella svårigheter (till exempel rörighet, överflödiga föremål, säkerhetsrisker).

Publicerad: 2025-01-22, Uppdaterad: 2025-01-22

Under aktiviteten 

Så här kan du gå till väga under själva rundvisningen.

1. Att observera

• Notera hur personen rör sig och interagerar med miljön.

• Observera språkbruk, samordning, och emotionella reaktioner.

• Ställ öppna frågor som: ”Vad brukar du göra här?” eller ”Hur använder du det här rummet?”

2. Undvik att störa

• Låt personen få leda visningen självständigt så långt det är möjligt.

3. Skapa trygghet

• Var flexibel och tillåt personen att leda aktiviteten.

• Undvik att korrigera eller stressa personen, men var uppmärksam på osäkerhet.

 

Exempel på frågor du kan ställa dig under visningen:

Minne
• Kan personen beskriva ändamålet med olika föremål och deras placering?
• Kommer personen ihåg var saker finns eller vilka rum som används till vad?

Orienteringsförmåga
• Kan personen hitta och visa vägen i sitt eget hem?
• Är personen medveten om rummen och deras funktioner?

Exekutiva funktioner
• Har personen förmåga att planera och strukturera rundvisningen?
• Börjar personen visa ett rum och sedan fortsätta till nästa eller flyttar personen sig fram och tillbaka mellan rummen utan en egentlig plan?

Uppmärksamhet och koncentration
• Kan personen hålla fokus under aktiviteten?
• Kan personen flytta sin uppmärksamhet mellan olika delar av visningen, till exempel interagera med dig samtidigt som hen visar något?

Språk och kommunikation
• Kan personen beskriva rum och föremål tydligt och på ett korrekt sätt?
• Är språket flytande och adekvat för att förklara syftet med olika delar av hemmet?

Visuospatial förmåga
• Navigerar personen utan att snu

Så här kan du gå till väga under själva rundvisningen.

1. Att observera

• Notera hur personen rör sig och interagerar med miljön.

• Observera språkbruk, samordning, och emotionella reaktioner.

• Ställ öppna frågor som: ”Vad brukar du göra här?” eller ”Hur använder du det här rummet?”

2. Undvik att störa

• Låt personen få leda visningen självständigt så långt det är möjligt.

3. Skapa trygghet

• Var flexibel och tillåt personen att leda aktiviteten.

• Undvik att korrigera eller stressa personen, men var uppmärksam på osäkerhet.

 

Exempel på frågor du kan ställa dig under visningen:

Minne
• Kan personen beskriva ändamålet med olika föremål och deras placering?
• Kommer personen ihåg var saker finns eller vilka rum som används till vad?

Orienteringsförmåga
• Kan personen hitta och visa vägen i sitt eget hem?
• Är personen medveten om rummen och deras funktioner?

Exekutiva funktioner
• Har personen förmåga att planera och strukturera rundvisningen?
• Börjar personen visa ett rum och sedan fortsätta till nästa eller flyttar personen sig fram och tillbaka mellan rummen utan en egentlig plan?

Uppmärksamhet och koncentration
• Kan personen hålla fokus under aktiviteten?
• Kan personen flytta sin uppmärksamhet mellan olika delar av visningen, till exempel interagera med dig samtidigt som hen visar något?

Språk och kommunikation
• Kan personen beskriva rum och föremål tydligt och på ett korrekt sätt?
• Är språket flytande och adekvat för att förklara syftet med olika delar av hemmet?

Visuospatial förmåga
• Navigerar personen utan att snubbla, gå vilse eller visa osäkerhet i sina rörelser?
• Förstår personen rummens utformning och funktion?

Problemlösning och flexibilitet
• Hur hanterar personen oväntade situationer, som att behöva hitta något som inte ligger på sin vanliga plats?
• Visar personen tecken på ologiska resonemang eller fastnar hen i en viss rutin eller ett visst sätt att göra något?

Emotionella reaktioner och insikt
• Är personen bekväm och trygg i sitt hem?
• Visar personen intresse, frustration eller osäkerhet under aktiviteten?

Publicerad: 2025-01-22, Uppdaterad: 2025-01-22