Verktygslåda
Här hittar du länkar till sidor och dokument som kan vara användbara i ditt arbete och som kompletterar utbildningen Demens ABC.
• Fakta om olika demenssjukdomar
• Samordnad individuell plan (SIP)
Riktlinjer och kvalitetsregister
• Socialstyrelsens nationella riktlinjer (nytt fönster)
• BPSD-registret (nytt fönster)
• Svenska Demensregistret, SveDem (nytt fönster)
• Svenska palliativaregistret (nytt fönster)
• Senior alert (nytt fönster)
Ladda ned
• Lista på olika symptom som kan förekomma vid demens (pdf, 3 sid)
• Läkemedlesverkets rekommendationer för behandling av BPSD (pdf, 10 sid)
• Kognitiva hjälpmedel (pdf, 2 sid)
Reflektionsfrågor till Demens ABC (nya versionen)
Kapitel 1: Fakta om demens
Hur kan du i ditt möte med personen ha nytta av att känna till hennes diagnos?
Kapitel 2: Personcentrerad omvårdnad
- Kan du komma på konkreta tillfällen när du har arbetat utifrån ett personcentrerat förhållningssätt?
- Hur tycker du i så fall att det har fungerat?
Kapitel 3: Arbeta tillsammans
- Arbetar ni i multiprofessionella team på din arbetsplats?
- Om det stämmer, vilka är fördelarna? Skulle arbetet kunna bli ännu bättre?
- Om det inte stämmer, vilka är hindren och hur skulle man kunna komma förbi dem?
På vilket sätt tror du att utbildning kan leda till bättre demensvård?
Kapitel 4: Att skapa en trygg miljö
- Vad tycker du är viktigt för att en miljö ska kännas trygg och trivsam?
- Hur kan du genom ditt bemötande bidra till en mer trygg känsla för personenen du arbetar för?
- Hur kan ett personcentrerat förhållningssätt påverka boendemiljön?
Kapitel 5: Aktiviteter
- Hur brukar du föreslå och locka till aktiviteter?
- Hur gör ni på er arbetsplats för att erbjuda personer med demenssjukdom vardagliga aktiviteter?
- Skulle ni kunna bli bättre på det? I så fall hur?
- Vilka hinder finns? Går det att komma förbi dem?
- Går det att anpassa aktiviteter när en persons förmågor försämras? Hur då?
- Vad betyder det för dig att få göra saker som du tycker om och är intresserad av?
- Hur skulle det påverka dig om du inte kunde fortsätta med dina intressen av någon anledning?
Kapitel 6: Mat och måltider
- Vad betyder måltider för dig?
- Vad tycker du avgör om en måltid är trivsam?
- Hur gör ni på din arbetsplats för att ta reda på varför en person inte äter?
- Vad är en bra måltidsmiljö enligt dig?
- Hur gör du för att skapa en bra måltidssituation och lust till att äta?
- Vad kan du göra så att personen får i sig tillräckligt med näring?
Kapitel 7: Trygg vård och omsorg
- Hur tolkar du begreppet vanvård?
- Tror du att teamarbete kan bidra till en tryggare vård för en person med demenssjukdom? I så fall hur?
- Hur ser du på risken att man inte vågar anmäla brister i vården?
- Vad krävs för att skapa ett klimat där alla vågar ta upp brister?
Kapitel 8: Att förstå och bemöta beteendeförändringar
- Vilket stöd behöver du som vårdare för att kunna bemöta personer som har beteendemässiga eller psykiska symptom?
- Vilken nytta kan du ha av en personcentrerad omvårdnad när det gäller?
- Vad tror du kan stressa en person som har en demenssjukdom?
Kapitel 9: Om hjälpmedel
- Ser du några nackdelar med att använda t.ex. GPS för att övervaka en person som riskerar att gå vilse? I så fall varför?
- Vilka hjälpmedel kan försämra respektive förbättra livskvaliteten för en person med demenssjukdom? Vilka och i så fall hur?
- Hur gör ni på din arbetsplats för att introducera nya hjälpmedel för en person? Går det att göra på andra sätt?
Kapitel 10: Stöd till anhöriga
- Hur gör du för att skapa en god relation till de anhöriga?
- Hur kan du stötta anhöriga i deras sorg och oro?
- Hur kan du göra de anhöriga mer delaktiga i vården av den som är demenssjuk?
- Hur kan de anhörigas kunskap om personen bidra till en bättre vård och omsorg?